MARIUS NESET - KADRA INTL JAZZ PLATFORM 2019


19/03


MARIUS NESET
 

Norweski saksofonista i kompozytor urodzony w 1985 roku w Bergen, kołysce renomowanego Nattjazz Festival, na którym z resztą w 2004 roku zdobył nagrodę Talent Award. Określa się go mianem jednej z najjaśniejszych młodych gwiazd Europy. Pomimo młodego wieku podbija międzynarodowe sceny i plasuje się gdzieś między post-bopowymi amerykańskimi saksofonistami, Michaelem Breckerem i Chrisem Potterem, a Norwegiem Janem Garbarkiem. W jego twórczości zauważyć można inspiracje wieloma różnorodnymi gatunkami muzycznymi. Wyjątkowa wrażliwość muzyczna Mariusa kształtowała się bowiem zarówno pod wpływem post-rockowych kapel czy muzyki klasycznej, jak i ciszy płynącej z potęgi górskich krajobrazów. Słuchaczy zachwyca swoją niebywałą wirtuozerią i jednocześnie czułą, eteryczną wręcz lirycznością. Dodatkowym wyróżnikiem Neseta jest jego zachwycająca umiejętność nadawania instrumentowi brzmienia nie jednego, a dwóch lub nawet trzech saksofonów jednocześnie.

Zanim Neset zakochał się w saksofonie, w wieku 5 lat uczył się gry na perkusji, co w szczególności miało ogromny wpływ na podejście muzyka do komponowania. Jak sam twierdzi – gra na perkusji stała się podwaliną do późniejszego perfekcyjnego wyczucia rytmu i łatwości odnajdowania się w metrach nieparzystych.

W 2003 roku Neset przeprowadził się do Kopenhagi, gdzie rozpoczął studia w Rhythmic Music Conservatory pod okiem swojego mentora, brytyjskiego pianisty i wybitnego aranżera Django Batesa. Tym samym, Neset dołączył do studenckiego big bandu Batesa o nazwie StoRMchaser, z którym w 2008 roku nagrał płytę „Spring is Here (Shall we Dance?)”. W międzyczasie wydał także debiutancki album „Suite For The Seven Mountains” nakładem duńskiego wydawnictwa jazzowego Calibrated Music. Zagrał u boku szwedzkiego perkusisty Atona Egera, był wiodącym członkiem skandynawskiego boysbandu jazzowego JazzKamikaze. W 2010 roku wraz z Django Batesem wykonał koncert dla uczczenia 50-tych urodzin mistrza w londyńskim Kings Place. Później Neset często pojawiał się jako gość odwiecznego ensemble Batesa – Human Chain w kultowym londyńskim Ronnie Scott’s Jazz Club.

Nagrywając dla stacji BBC Radio 3 „Jazz on 3” wywołał poruszenie wśród słuchaczy i publiczności. Jednym z poruszonych jego występem był szef szybko rozwijającego się, niezależnego brytyjskiego wydawnictwa jazzowego Edition Records, co zaowocowało podpisaniem kontraktu w 2011 roku i wydaniem drugiego solowego w karierze Neseta albumu „GoldenXplosion” z Django Batesem na klawiszach oraz brytyjsko-skandynawską sekcją rytmiczną Phronesis (Jasper Høiby na basie, Ivo Neame na klawiszach, Anton Eger na perkusji). Świetnie przyjęty przez branżę i odbiorców album zyskał wiele przychylnych recenzji, między innymi w The Guardian, a sam Neset został okrzyknięty pretendentem do bycia jednym z największych muzyków swojego pokolenia.

Ten jednak nie spoczął na laurach i nieustannie rozwijał swoją pasję do tworzenia wieloinstrumentalnych kompozycji o szerokiej palecie brzmień, dla większych składów muzycznych. Swoje umiejętności kompozytorskie i aranżerskie przedstawił światu na wydanej przy współpracy z Trondheim Jazz Orchestra płycie „Lion” (2014), która ukazała się z ramienia najbardziej prestiżowej w Europie, monachijskiej wytwórni ACT.


Marius Neset was born in 1985, in Bergen, a sleepy Norwegian harbour town that’s home to the internationally renowned Nattjazz Festival (Neset won the Talent Award there in 2004). Besides his love of jazz in its widest sense, the saxophonist-composer also grew up listening to bands from the so-called ‘Bergen wave’ of post-rock such as Royksopp (and from there on to Radiohead) through to the great classical composer of his hometown Edvard Grieg as well as more contemporary art music. “I love being in the mountains, and silence is a music as well. Maybe it’s because I’m from Norway I feel this,” he says. It accounts for the huge diversity and fluidity of movement between different elements of so-called genres that’s been a key characteristic of Marius Neset’s music to date.


When only 5 years old, before taking up the sax, he took lessons on drums and this has had a significant impact on his approach to composition in particular. “I think the drums gave me a rhythmic base that was very important. I learnt very young to play in these odd meters so I think I have a very natural feel for it,” he says. Neset, in live performance, also has the uncanny ability of making one saxophone sound like two or three.

In 2003 Neset moved to Copenhagen to study at the Rhythmic Music Conservatory. The great English pianist and large ensemble arranger Django Bates was professor there at the time and became Neset’s mentor. The saxophonist went on to become the star turn in Bates’ student big band StoRMchaser recording a CD Spring is Here (Shall we Dance?) in 2008. In 2010 Django Bates took him to London to play at a concert at Kings Place marking his 50th birthday. Neset also appeared as a guest in Django Bates’ long time ensemble Human Chain at the famous Ronnie Scott’s club. Recorded by BBC Jazz on 3 he wowed the audience with his contrast of lightening virtuosity and tender, ethereal lyricism. One of those blown away was Dave Stapleton head of the fast emerging UK independent jazz label Edition Records.

Edition signed Neset to the label in 2011. GoldenXplosion, featuring a quartet that included Django on keys and the Scandi-Brit trio Phronesis’ rhythm section of Jasper Hoiby and Eger, was released to glowing press reviews with The Guardian writer John Fordham accurately predicting Neset would be, “on his way to being one of the biggest new draws on the circuit”. By the time of his second CD on Edition Birds in 2012, Neset had started developing his penchant for larger ensemble music and a widescreen palette of instrumental sound.

Neset’s classy, cohesive composition and arranging skills have come into even sharper focus with a new album Lion released in 2014, his debut for the Munich-based ACT, one of Europe’s leading jazz labels, in a collaboration with the celebrated Trondheim Jazz Orchestra, whose former collaborations have boasted the likes of Chick Corea and Pat Metheny. It was originally a commission to compose for the 13-piece orchestra (in a lineup that includes tuba player Daniel Herskedal, a fellow student at RMC who together released an impressive duo album Neck of the Woods in 2012.) for a concert at the 2012 Molde Jazz Festival. “After the premiere in Molde, these compositions felt so special that we decided to record this album and play many more concerts with it,” he says.

Strona korzysta z plików cookie. Korzystając z niej zgadzasz się na ich przyjmowanie. Kontynuuj.